wtorek, 22 października 2013

Obłóczyny


Czy ktoś wie co to są obłóczyny?
(a może obłuczyny???)

Jeśli ktoś nie wie to już wyjaśniam:

OBŁÓCZYNY-to uroczystość przyznania klerykom seminarium duchownego sutann lub zakonnikom habitu.
W polskich seminariach duchownych sutanny przyznaje się alumnom II lub III roku,a w zakonach najczęściej po nowicjacie (rozpoczęcie życia we wspólnocie zakonnej wg Wikipedii)
Takiej uroczystości zazwyczaj przewodniczy biskup danej diecezji lub prowincjał zakonu.
Święci on sutanny,po czym ,jeśli w danym seminarium duchownym  istnieje taka tradycja-ucina się klerykom krawaty,zdejmuje je i ubiera się ich w sutanny/habity
Od tego czasu marynarka i krawat są zastąpione przez sutannę/habit
Od obłóczyn  klerycy są zobowiązani chodzić w stroju duchownym.

Nie wiem na ile udało mi się uchwycić symbolikę szaty ale bardzo się starałam:)

Życzenia przykładowe.Wnętrze kartki składane z możliwością złożenia wielu podpisów
ps.1-wiadomości na temat obłóczyn zaczerpnęłam z tej strony

ps.2- ciekawa jestem kto z Was spotkał się już tą nazwą?

A propos pisowni...

Zapytałam mojego znajomego księdza ,który stwierdził,że pisownia przez ,,u'' oraz ,,ó'' jest poprawna.
wg. słownika jezyka polskiego piszemy przez,,ó''

Pozdrawiam i życzę wszystkim miłego ,słonecznego dnia :)

14 komentarzy:

  1. W 100 % uchwyciłaś sedno obłóczyn- potwierdza to też mój przyjaciel ksiądz któremu przesłałam link ! W pierwszej chwili myślałam, że to nowy krój sutanny z krótkim rękawem ale już dopatrzyłam na zdjęciach...hihi... długi rękaw ! Zrobiłaś piękną kartkę na bardzo podniosłą uroczystość :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to jeśli potwierdza to zaprzyjaźniony ksiądz to dla mnie mały plusik nawet jeśli szata nie jest tak doskonała jak sobie zamierzyłam:)

      Usuń
  2. Słyszeć, słyszałam ale nie wiem czy poradziłabym sobie z kartką na taką okazję. Tobie wyszło świetnie - bardzo dostojna karteczka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię nowe wyzwanie choć nie zawsze wychodzą tak jak bym chciała:)

      Usuń
  3. Świetna kartka! :)
    a co do obłuczyn - nazwę znam, bo mam znajomych w seminarium, u nas (być może zależy to od diecezji?) obłuczyny są na 4 roku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam problemy z pisownią.W pierwszym odruchu napisałam ,,obłuczyny''
      W efekcie końcowym pozostałam w/g wikipedii i strony z inf.przy ,,ó''
      Jak jest poprawnie tego do końca nie jestem pewna:)

      Usuń
    2. Mój błąd ;) oczywiście "obłÓczyny"

      Usuń
  4. podziwiam pracę którą stworzylas

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja pierwszy raz słyszę o "obłóczynach" ale zawsze dobrze wiedzieć.
    Kartka bardzo udana...
    Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najbardziej cieszę się z tego ,że kartka została zaakceptowana przez osobę zamawiającą:)

      Usuń
  6. Ostatnio jest to powszechne słowo w moim otoczeniu. Doskonale wiem co ono oznacza po tym jak pewna kobieta szukała dla swojego bratanka kartki właśnie z tej okazji. Sprzedawca tylko trochę był zorientowany w tej terminologii, próbował zainteresowanej wmówić że ta uroczystość to prymicja. Po powrocie sprawdziłam co oznacza termin obłóczyny( nie pasuje mia ta pisownia)w wikipedii

    OdpowiedzUsuń
  7. Pisownia chyba rzeczywiście wprowadziła trochę zamieszania.Ja w pierwszym odruchu napisałam przez ,,u'' .Jak już wcześniej nadmieniłam osoba zamawiająca nie miała zastrzeżeń a znajomy ksiądz uznał,że obie formy pisowni są poprawne...
    Jak jest naprawdę niestety nie umiem powiedzieć....
    Dziękuję za wszystkie wypowiedzi :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Niełatwe zadanie, ale interpretacja - niesamowita!

    OdpowiedzUsuń
  9. Pisownia jeszcze bardziej niesamowita...Do tej pory nie jestem przekonana.. :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny :)